آیا گوشی های هوشمند مکالمات را شنود می کنند؟ شواهد جدید می گوید بله

احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که تلفن های هوشمند بسیار بیشتر از آنچه سازندگان آنها ادعا می کنند می شنوند. آیا تا به حال با همکار خود درباره یک محصول فناوری جدید صحبت کرده اید تا تبلیغات آن محصول را در برنامه هایی مانند اینستاگرام و فیس بوک ببینید؟ وقتی اتفاق بیفتد ترسناک است
و در حالی که مردم طی این چندین سال مطالب مختلفی را برای هم به اشتراک گذاشته اند، پس گوشی ها اجازه ندارند اینطوری ما را شنود کنند… درست است؟
خوب، روزنامه نگاران ۴۰۴ Media اخیرا شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد شرکت هایی مانند آمازون و گوگل به همه چیز گوش می دهند.
یکی از راهکردهای انها هدف گذاری تبلیغات از طریق «گوش دادن فعال» است
این گزارش افشاگرانه حول محور Cox Media Group (CMG) است که فناوری به نام “گوش دادن فعال” را ارائه می دهد. این ابزاری است که تمام مکالمات گرفته شده توسط میکروفون گوشی های هوشمند را ضبط و تجزیه و تحلیل می کند و آنها را به پیشنهادات تبلیغاتی تبدیل می کند.
CMG این سرویس را تبلیغ می کند که قبلاً با فیس بوک، آمازون، گوگل و مایکروسافت هم نیز کار کرده است. به طور ضمنی گفته میشود که این شرکتها یا از این سرویس استفاده میکردند یا حداقل میدانستند که این سرویس وجود دارد.
فقط گوشی های هوشمند شنود نمیکنند!
در واقع، این فناوری فراتر از میکروفون های تلفن های هوشمند است و سایر دستگاه های هوشمند مانند تلویزیون و بلندگوها را نیز شامل می شود. هر دستگاهی با تشخیص صدا میتواند برای گوش دادن فعال، با اطلاع یا بدون رضایت مالک، استفاده شود.
همیشه به ما گفته شده است که تشخیص صدا فقط برای مدت کوتاهی پس از بیان کلمات بیدار مانند “Alexa” و “Hey Google” فعال است. اما اگر این دستگاهها همیشه گوش میدهند، شنود مداوم پیامدهای گستردهای برای حریم خصوصی کاربر و رفتارهای مصرفکننده خواهد داشت که بهطور قابلتوجهی تحت تأثیر تبلیغات قرار میگیرد.
شرکت های مطرح این خبر را تکذیب میکنند
وقتی Mashable از شرکتهایی مانند Meta پرسید که آیا از قابلیتهای گوش دادن فعال CMG آگاه هستند و آیا فعالانه از آن استفاده کردهاند یا خیر، یکی از سخنگویان توضیح داد که اینطور نیست. آمازون، گوگل و مایکروسافت نیز استفاده از این مورد را رد کردند.
اما واقعیت این است که این قابلیت وجود دارد و احمقانه است اگر فکر کنیم شرکتها از آن بهرهبرداری نمیکنند، چون به معنای واقعی روی تبلیغات آنها تاثیر خواهد گذاشت.
ما بارها و بارها دیدهایم که شرکتها مرزهای اخلاقی را شکسته و جابهجا میکنند. به عنوان مثال، آمازون الکسا میتواند ضبطها را ذخیره کند و به جای حذف مستقیم آنها همانطور که در نظر گرفته شده بود، آنها را برای پردازش بیشتر به آمازون بفرستد.
به دست آوردن اطلاعات از خریدار بسیار باارزش است و تاثیر زیادی روی صنعت تبلیغات آنها دارد. از آنجایی که تعداد شرکت ها در گوشه و کنار بیشتر هستند، گوش دادن فعال CMG جذاب تر هم به نظر می رسد.
چگونه می توانید از حریم خصوصی خود محافظت کنید؟
برای شروع، میتوانیم (حداقل در حال حاضر) فرض کنیم که تلفنها برای گوش دادن فعال باید روشن باشند. همچنین میتوانیم فرض کنیم که باید در نزدیکی میکروفون باشید تا بتواند آنچه را که میگویید را به خوبی دریافت کند.
بنابراین، به عنوان یک اقدام احتیاطی، به تعداد دفعاتی که در مجاورت تلفن خود هستید توجه کنید و طوری رفتار کنید که انگار همیشه به شما گوش می دهد. اگر تلفنتان در دستتان، روی میزتان یا حتی در جیبتان است، فرض کنید که در حال گوش دادن است و چیزی نگویید که نمیخواهید شنیده شود.
اگر میخواهید درباره چیزی چت کنید و نمیخواهید صدای شما شنود شود، تلفن و دستگاههای هوشمند خود را خاموش کنید – یا دور شوید و خارج از محدوده میکروفون گپ بزنید. به تکیه نکردن به فناوری خود عادت کنید! (همچنین ایده خوبی است که هر چند وقت یکبار تلفن خود را خاموش کنید.)