شکایات بزرگ مربوط به اعتیاد به بازیهای ویدیویی لغو شد.

دو مورد از پانزده شکایت علیه شرکتهای بزرگ بازیهای ویدئویی که آنها را بهطور عمدی به اعتیاد بازیکنان متهم کرده بودند، پس از یک دعوای حقوقی کوتاه توسط شاکیان رد شدند. در سالهای اخیر، نگرانیها در مورد “اختلال اعتیاد به بازیهای اینترنتی” یا اعتیاد به بازیهای ویدئویی در میان والدین و متخصصان بهداشت افزایش یافته است، زیرا این اختلال بر سلامت روانی و جسمی بازیکنان تأثیر میگذارد. اکنون، چندین شاکی از ده منطقه مختلف در حال شکایت از ۲۶ شرکت بزرگ بازیهای ویدئویی، از جمله اکتیویژن، هستند تا آنها را به دلیل ایجاد اعتیاد به بازیها مسئول بدانند. با این حال، موفقیت شاکیان بعید به نظر میرسد، زیرا برخی از پروندهها قبلاً کنار گذاشته شدهاند.
اولین شکایت از این نوع در نوامبر ۲۰۲۳ ثبت شد، زمانی که یک خانواده از آرکانزاس از چندین شرکت بازیهای ویدئویی به دلیل اعتیاد به بازیهای ویدئویی شکایت کرد. این پرونده ادعا میکرد که این شرکتها از استراتژیهایی مانند تشویق به بازی طولانیتر برای پیشرفت در بازی و استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه جوایز جذاب درون بازی به منظور درگیر نگه داشتن و اعتیاد بازیکنان استفاده کردهاند. با این حال، تا کنون هیچ شکایت مشابهی نتوانسته است متهمان را مسئول بشناسد.
یک موج جدید از شکایتها علیه شرکتهای بازیهای ویدئویی، از جمله اکتیویژن بلیزارد، روبلاکس، مایکروسافت و نینتندو، از ماه ژوئن گذشته مورد توجه قرار گرفت و بحثهایی در مورد یک دعوای قضایی گروهی متمرکز را برانگیخت؛ این در حالی بود که ماهها قبل از اینکه صنعت بازی خبر شکایت نینتندو علیه توسعهدهنده بازی Palworld را شاهد باشد. با این حال، بر اساس گزارش مرکز اطلاعات دعاوی قضایی، تعدادی از این شکایتها پس از آنکه متهمان چندین درخواست برای رد شکایت ثبت کردند، کنار گذاشته شدند.
فهرست شرکت های دخیل در دادخواست بازی های ویدیویی :
Epic Games, Inc.
Roblox Corporation
Activision Blizzard, Inc.
Infinity Ward, Inc.
Treyarch Corp.
Sledgehammer Games, Inc.
Raven Software Corporation
War Drum Studios LLC d/b/a Grove Street Games
Rockstar North Limited
Rockstar Games, Inc.
Take-Two Interactive Software, Inc.
Sony Interactive Entertainment LLC
Microsoft Corporation
Nintendo of America, Inc.
2KGames Inc.
Apple Inc.
Another Axiom, Inc.
Dell Inc. and Dell Technologies Inc.
Electronic Arts Inc.
Google LLC
Innersloth LLC
Meta Platforms, Inc.
Mojang Studios
Rec Room Inc.
Ubisoft Divertissements, Inc. and Ubisoft Entertainment
Visual Concepts Entertainment Studios
وکلای دادگستری به چند دلیل از دادگاه تقاضای رد این پرونده کردند:
بازی های ویدیویی آثار خلاقانه ای هستند که تحت اصلاحیه اول محافظت می شوند.
بخش ۲۳۰ قانون نجابت ارتباطات، ارائهدهندگان خدماتی مانند Roblox، Microsoft و Nintendo را از مسئولیت محتوای شخص ثالث محافظت میکند.
ادعای شاکیان باطل بود زیرا این دعوا پس از انقضای مدت محدودیت مسئولیت و سهل انگاری که معمولاً در اکثر ایالت ها دو تا چهار سال است، اقامه شد.
هنگام بررسی دعاوی حقوقی که شرکتهای بزرگ بازیهای ویدئویی را به عمد دستکاری در مشتریانشان متهم میکنند، به نظر میرسد که شاکیان با چالشهای قابل توجهی در اثبات گناهکار بودن این شرکتها مواجه خواهند شد. تدافع از بازیهای ویدیویی، ثین روزنباوم، استاد برجسته دانشگاه تورو، گفت: “بیایید بازیهای ویدیویی را با سیگار اشتباه نگیریم؛ هیچ مادهای به آن اضافه نمیشود.” بدترین چیزی که میتوان درباره [بازیهای ویدیویی] گفت این است که هشدار نمیدهند که ممکن است فرزندتان آنقدر به [آنها] علاقهمند شود که نتوانید او را برای شام پایین بیاورید.
با این حال، با تعهد اتحادیه اروپا به مقابله با اعتیاد به بازیهای ویدیویی، احتمالاً شرکتهای بزرگ در آینده با احتیاط بیشتری به استراتژیهای بازاریابی و تکنیکهای بازیسازی که به منظور نگهداشتن بازیکنان درگیر طراحی شدهاند، نزدیک خواهند شد. نشانههای اولیه چنین تغییری در صنعت زمانی مشهود بود که بلیزارد مکانیکهای جعبههای غنیمت را از اوورواچ ۲ حذف کرد و سیستم پاداش پیشرفت را با مدل بتل پس جایگزین کرد.